Verksamhetsberättelse 2010

10. 1. 2012

Katrineholms Språk- och Kulturklubb

www.kskk-sverige.estranky.cz

en klubb för mänskliga möten och internationellt utbyte med Tjeckien

Verksamhetsberättelse 2010

År 2010 startade vi med ett musikaliskt bidrag till Katrineholms kultur, nämligen ett evenemang med tjeckiske musiker Jiri Klokocka. Hans uppträdande på Ängeln den 3 februari 2010 hette “Välkommen till mitt hjärta“och blev litet smak av barockmusik, jazz, dans, meditation och mycket annat med musikern som visade sig ha flera talanger och breda intressen.

Efter årsmötet, som skedde den 10 mars 2010 i den trevliga matsalen på Nävertorpsgården, blev en mycket uppskattad föreläsning ”Kring Öljarens strand”. I Pensionärernas hus den 24 mars 2010 berättade Arne Västberg om folkliv i Österåker och historien bakom Österåkers Brudmarsch. Brudmarschen framfördes av Per och Sara-Greta Carlstedt, som fortsatte med att spela, sjunga och belysa munkarnas tid i Julita.

På samma ställe ordnade vi ett förtjusande föredrag till. Den 21 april berättade Maria Holmberg där om “Medecinalväxter, dess historia, användning och mycket annat“. Hon verkade vara en mycket entusiastisk föredragare och hade verkligen mycket att prata om.

Vårt absolut största evenemang under året 2010 var två motsvarande utstälningar. En, som tog plats i Katrineholms Kulturhus Ängeln mellan 15/5-22/6 2010 och hette „Motiv från Karlsbad“. Där presenterades 15 fotografer från Karlsbads Riksfotoförening med sina vackra bilder. Hela styrelsen hjälpte till att ordna utställningen, hänga bilder eller laga mat till vernissagen. I början av vernissagen sjöng den fina Österåker Kyrkans kör. Vernissagen besöktes av många, bl. a. kulturnämndens Cecilia Björk, kulturchefen P-O Millberg och ekonomichefen från Tjeckiska ambassaden J. Charvat. Efter invigningen bjöd vi på en liten tjeckisk buffé. Utställningen var en del av ett omfattande samarbete mellan Katrineholm och Karlovy Vary (Karlsbad), som började för 5 år sedan. Den motsvarande utställningen, “Motiv från Katrineholm“, skedde i Karlsbads Länsbibliotek, där Tomas Nilsson, chefen på bildavdelning i Katrineholms Kuriren, presenterade sina fantastiska bilder från Katrineholm med omnejd. Där sjöng vid vernissagen en fin ung tjeckisk kör V.O.S.K. Båda utställningarna blev uppmärksammade av media, fast KK missade skriva ett bredare reportage om det hela.

Efter sommaren fortsatte vi med stor glöd. Sångerskan Tereza Kocourková, som samarbetat  med KSKK flera gånger tidigare, kom på ett längre besök till Katrineholm och sjöng vid detta tillfälle under mässan i Österåkers kyrka den 12 september 2010. Tereza fick Marta Bergquists stipendium 2008 från Katrineholms Kommun. Det visade sig att hennes röst verkligen har mognat och det blev många som kom och njöt av detta.

I slutet av september tog Tine Lind initiativet och berättade under Katrineholms Kulturnatta (den 25 september) i hörsalen på Ängeln om ”Utbyte mellan förskolelärarna från Katrineholm och Karlsbad” och visade en intressant film om det hela som hon själv har gjort. Tine Lind har blivit samordnare i projektet och bl. a. tack vare henne har det spridit sig oerhört mycket. I juni 2010 åkte 10 förskolelärare och en kurator till Karlsbad på ett trevligt studiebesök. KSKK grundade det utbytet för 5 år sedan och stödjer detta ständigt för det tycker vi är vårt bidrag till en bättre kommunikation mellan olika nationer. Vår ordförande hjälpte även till med ett litet bidrag till utbytesresa till Karlsbad för Tallåsskolans musikklasser, för hon har goda kontakter med rektorn Bretislav Svoboda. Det utbytet hjälpte KSKK till med att grunda för redan 5 år sedan och vi gläder oss att det utvecklar sig så bra, under det sista året på egen hand.

Under namnet "Min  kreativa resa  mellan  konstens stationer" visade  Mary Collana på Ängeln i hörsalen den 1 november 2010 sina objekt   från olika perioder i sitt skapande. Mary Collana har under årens lopp blivit ett välkänt namn och ett fint konstmärke, men att hon har så breda bildintressen och så stora kunskaper, det blev en överraskning för alla åskådarna.

Många av våra evenemang blev uppmärksammade av olika medier. Vi har ett mycket omfattande arkiv med artiklar, bilder och filmer som gäller KSKK-s verksamhet. Vid något tillfälle tänker vi presentera detta.

En 2010-årsnyhet är att vi har börjat samarbeta med Sensus (se www.sensus.se) som betyder att vi är en del av ett studieförbund som lyfter fram livsfrågor, mångfald och globala frågor, som passar oss alldeles utmärkt. Tack vare Maria Olborgs insats fick vi äntligen organisationsnummer som vi är mycket tacksamma för.

Vi är glada att vi lyckades igen under år 2010 med att ”verka för kunskaper och insikter i kulturens rika värld med syfte att ge bidrag till fredlig och vänlig gemenskap”. Våra medlemmar får bedöma om vi under år 2010 gjort tillräckligt mycket. Vi tackar styrelsen för det tuffa jobbet de lämnat bakom sig. Vi har framför oss många nya planer, men vi uppskattar alla nya idéer och nya krafter. Vi skulle behöva nya engagerade människor som vill jobba för klubbens skull. Hör av er om ni vill hjälpa till.

Vi tycker att det är berikande att träffas, vi gillar att ha den fina stämningen på alla våra evenemang, det spelar ingen roll, om de sker i hemmiljö eller någon annanstans. Ni kan även njuta av den. Det är bara att delta. Ni är alltid välkomna.

Vi önskar att med all ödmjukhet fortsätta så.

Jarmila Kocourková, ordförande i KSKK

Maria Olborg, kassör i KSKK

Katrineholm, 16 februari 2011

Náhledy fotografií ze složky Våra föredragstagare