Verksamhetsberättelse 2007

23. 5. 2008

Verksamhetsberättelse för Katrineholms Språk- och Kulturklubb (KSKK) gällande år 2007

År 2007 startade vi med årsmöte den 7 mars 2007 i matsalen i Nävertorpsgården. Det visade sig att vår ekonomi lite förbättrats tack vare många av våra medlemmar som förstod att ingen klubb kan fungera utan medlemsavgifter. Under årets lopp fyllde vi upp vår klubbs motto att ”verka för kunskaper och insikter i kulturens rika värld med syfte att ge bidrag till fredlig och vänlig gemenskap”. Våra medlemmar kan bedöma om vi gjorde tillräckligt mycket eller inte.

Vi har under detta år förverkligat många kulturella evenemang och bidragit till dess succé, som inte bara våra medlemmar, utan många av allmänheten kunde njuta av. I slutet av april 2007 organiserade vår klubb ett studiebesök för 5 förskolelärare från Karlsbad. Vi samarbetade vid detta tillfälle med Lärarförbundet (Katrineholms lokalavdelning), nämligen med Tine Lindh, som hjälpte till att organisera ett föredrag på Safiren (se bilaga nr.1) och flera besök för tjeckiska förskolelärare på olika förskolor i Katrineholm. Läraren Ingeborg Hatz tog emot våra gäster med stor insats och knöt kontakter till några dagis och framför allt till en Waldorfs skola i Norrköping. Vi alla vet, hur viktigt det är att berika våra barns möjligheter i skolan, men det är inte så lätt att hjälpa till! Vår klubb, tack vare en del av sin verksamhet, bidrar till detta. Förskolelärare från både Tjeckien och Sverige bestämde sig för att skaffa ett samarbete, byta erfarenheter och besöka varandra. Den 21 juni höll förskolelärarna ett föredrag i Karlsbad om deras vistelse i Katrineholm. Då blev vår lilla stad ännu mer berömd i Tjeckien. I början av november skedde en annan föreläsning om deras vistelse för lärare och elever i Pedagogiska skola i Karlsbad, som knöt en vänskap – bland annat tack vare vår verksamhet – med Duveholmsgymnasiet i Katrineholm. Vår ordförande var med vid båda två tillfällena och hjälpte till med översättningen. Vi jobbar med tanke på våra barn och barnbarn, som förhoppningsvis kan uppskatta nya metoder och nyttiga tankar i sina skolor.

Vår klubb hade ett rikt samarbete med Tjeckiska ambassaden och dess ambassadör Marie Chatardová beträffande en mycket uppskattad konsert som visades i Polska institutet i Stockholm den 29 april 2007, där unga tjeckiska solister som Dominika Chrastilová (violinist, 14 år) och Jan Šimandl (pianist, 16 år) visade deras otroliga talang att spela.

Vi hjälpte till vid ett kulturellt utbyte mellan Katrineholms Södra och Tallåsskola och Karlsbads Grund- och Musikskola som är det största evenemang som någonsin förverkligats mellan Sverige och Tjeckien. Till Katrineholm kom i början av juni 2007 hundratals tjeckiska elever med deras dirigent Miloš Bok. De uppträdde flera gånger här och hade väldigt fint spikat program (se bilaga nr.2). Huvudarrangör till detta var Tallåsskolan i Katrineholm, men vi bidrog med vår del. Den 7 juni 2007, kl. 18.00  i Musikmuseet i Stockholm hjälpte vi till att organisera en mycket fin konsert som inte bara hade hundratals åskådare utan också en fantastisk recension (se bilaga nr.3). Den tjeckiska ambassadören Marie Chatardová närvarade i egen hög person. Dirigent Miloš Bok är just nu en av Tjeckiens största klassiska kompositörer. Hans verk hade premiär i Carnegie Hall i New York.

Men vi är en klubb med olika intressen som vi måste ta hänsyn till. Därför fortsatte vi med traditionen av föreläsningar inriktande mot olika kulturella ämnen som tycks vara lockande både för våra medlemmar och allmänheten. Våra evenemang skedde i hemmiljö, och den intima stämningen, möjlighet att prata med varandra och inte minst smaka på goda mackor och hemgjorda kakor är väldigt omtyckta av besökare. Innan sommaren förverkligade vi en väldigt uppskattad föreläsning. Läkare Laszlo Böhm berättade om sin ungefär två månader långa Pilgrimsresa från Frankrike till Spanien som han presenterade med fina bilder på mycket intressant sätt. Mängden av besökare bekräftade att vi gjorde ett riktigt val.

Efter sommaren gjorde vi den 20 september 2007 en pampig start, när vi bjöd på ett intressant föredrag som hölls av Hannelene Svedenberg. Hon berättade om sitt öde, om sin familj och framför allt om sin flykt från Karlovy Vary (Karlsbad) via Tyskland till Sverige efter andra världskriget och förmedlade åt rätt så många åskådare personliga erfarenheter från den svåra tiden, hur det kändes att komma som flykting till Sverige och anpassa sig till vårt samhälle. Det följdes av en väldigt livlig och öppen diskussion, det visade sig att det fanns många intresserade som ville veta mer om den svårförklarade tiden. Vi bestämde oss för att ordna en föreläsning till under år 2008 om andra världskrigets tid och dess konsekvenser.

Den 4 december samlades många musikintresserade åskådare i ordförandes bostad för att prata om Luciano Pavarotti och lyssna på hans mäktiga och gripande röst. Flera filmbitar visades, några arier lyssnades av ganska många besökare. Den operans kung och folkets älskling avled förra året och vi ville gemensamt ha en fin minnesstund för honom. Hannelene Svedenberg, Rune Andersson och Gudrun Jonasson berättade om Luciano Pavarotti på olika sätt, Hannelene presenterade med stor förståelse viktiga punkter från hans rika liv och Rune och Gudrun berättade på ett mycket trevligt sätt om sina personliga erfarenheter, eftersom de flera gånger sjöng i en stor internationell kör bakom Pavarotti runt om i hela världen, t.ex. i Italien, Kina och Australien. De visade bilder från sina resor och förmedlade den fantastiska stämningen vid Pavarottis uppträdanden.

Vår klubb har börjat ideellt stödja Porslinsgymnasiet i Karlsbad, ett av de sista i Tjeckien, möjligtvis ett av sista i hela Europa. Där lär sig många unga blivande porslinskonstnärer, hur man tillverkar porslin och på vilket sätt man tecknar och målar på dem, hur man tillverkar olika porslinsformer eller på vilket sätt man jobbar med glas. Den skolan hotas av nedläggning. Vår klubb vill hjälpa elever och lärare att skaffa olika kontakter, som kan vara viktiga för deras fortsatta framtid. Även svensk porslins- och glastillverkning skulle kunna ha nytta av sådana kontakter.

Året 2007 var viktigt för vår klubb därför att vi lyckades bygga upp våra webbsidor både på tjeckiska och på svenska. Det är ett väldigt nyttigt sätt att presentera vår verksamhet för allmänheten. Ni får njuta av dem på våra webbadresser:

www.kskk.estranky.cz (tjeckiska sidor, hade hittills nästan 400 besökare)

www.kskk-sverige.estranky.cz (svenska nygjorda sidor)

Vi använde mer vårt namns förkortning, nämligen KSKK, emedan det visade sig vara praktiskt. Vi har börjat jobba på vår klubbs logo.

Vår verksamhet är öppen för alla och alla idéer är välkomna. Vi har lockat många nära själen även från allmänheten som tittar med stor glädje på vår verksamhet, hjälper oss förverkliga våra visioner och deltar i våra evenemang. Vi är tacksamma över att under sista tiden visade också flera av våra medlemmar livligt intresse för våra arrangemang, vår styrelse jobbar väldigt konstruktivt och att mängden av besökare blev tillräckligt många. Vi har framför oss många nya planer.

Vi önskar att med all ödmjukhet fortsätta så.

Jarmila Kocourková, ordförande i KSKK

Maria Olborg, kassör i KSKK

Katrineholm, 21 februari, 2008

Náhledy fotografií ze složky Våra föredragstagare