Verksamhetsberättelse 2006

15. 9. 2008

Verksamhetsberättelse

för Katrineholms Språk- och Kulturklubb gällande år 2006

Vi har under året 2006 förverkligat mänga fina evenemang eller bidragit till dess succé, som inte bara våra medlemmar, utan hela allmänheten kunde njuta av. Vi stod som huvudarrangör för Karlsbads Kulturvecka II (hela programmet se bilaga nummer 1), när vi ordnade eller hjälpte till att ordna 8 konserter, 1 vernissage och en buffé med hjälp av Tjeckiska ambassaden, Katrineholms Kultur- och Turismförvaltningen, Nävertorp – Östra Vingåkers församling, Katrineholms Kommun, Tjeckiska centret och Hotel Gillet i Katrineholm. Från Katrineholms sida var inblandade 80 musiker, från Karlsbads sida 20 unga musiker från Antonín Dvořáks skola och några solister. Många träffades under detta internationella arrangemang i Katrineholm, Södertälje och även i Stockholm, kultur spred sig över gränserna, personliga kontakter kommer att fortsätta på egen hand också i framtiden. Vi hjälpte till att ordna ett politiskt sammanträffande mellan våra städer, där närvara politiker från Kommunstyrelsen från både Katrineholm och Karlsbad.

Den 20 april samlades många musikintresserade åskådare i Holger Wigertz boende och lyssnade på Einar Ekberg, den andliga sångens furste, som presenterades med Leon Lindbergs utmärkta röst, som var ackompanjerad av pianisten Erik Fröberg . Dessutom var det sista evenemanget som hade ordnats av vår före detta ordförande Holger Wigertz. Han avled den 5 maj 2006 efter en kort sjukdom. Katrineholms Kuriren skrevs en mängd av artiklar om honom, den största av nuvarande chefredaktören K.Wistbacka (se bilaga nr. 2). Det vittnade inte bara om Holgers breda journalistiska intresse, framför allt inom kultur, utan också om hans djupa och känsliga personlighet som kunde förstå andras själar, även om de stod i utkanten. Han ledde Katrineholms Språk- och Kulturklubb i mer än 50 år och under hans tid förverkligades många fina evenemang. Hans begravning verkade vara ett stort musikaliskt avsked, där uppträdde för Holgers skull tre skickliga musiker, två pianister Göte Samuelsson och Carl Pontén och en sångare Leon Lindberg. Vi kommer att sakna honom väldigt mycket!

I början av juni bjöd vi allmänheten på ett intressant föredrag om Kina som hölls av professor Ingemar Ernberg. Han presenterade det exotiska landet på ett mycket trevligt sätt, berättade om sina resor och förmedlade åt rätt så många åskådare personliga erfarenheter från sina många resor till detta ofattbara land.

Efter sommaren gjorde vi den 15 september 2006 en mild start med en konsert till Holger Wigertz minne, där sjöngs många av hans favoritsånger av sångerskan Tereza Kocourková och spelades några av hans favoritverk av dipl. pianisten från Stockholm Magnus Sköld. Hela evenemanget ordnades av familjen Kaufner, som stod nära Holger under hans sista tid, i Hörsalen i Ängeln med hjälp av Kultur- och Turismförvaltningen. Många närvarande kunde njuta av inte bara fin musik, utan också fina bilder och en videokassett från Holgers privata liv. Vi var glada att hans närmaste, Karin Wigertz och Gunilla Wigertz, var med vid detta tillfälle och verkade vara nöjda med arrangemanget.

Den 8 december 2006 började vårt andra stora evenemang. I samarbete med Nävertorp – Östra Vingåkers församling och dess kyrkoherde Timo Orta och i samarbete med Duveholmsgymnasiet och dess rektor Mait Walderloo startades igen ett svensk-tjeckisk kulturellt samarbete, som bjöd allmänheten till en mässa och fem julkonserter på olika platser i Katrineholm med omnejd (hela programmet se bilaga nr. 3), där spelade stråkorkestern från Antonín Dvořáks skola och sjöng en skicklig flickkör från Pedagogiska skolan i Karlsbad med sin dirigent Jiří Štrunc. De började strax efter sin ankomst, redan den 8 december i Österåker kyrka, där allt var ordnat tack vare en före detta Karlsbads-invånare Hannelene Svedenberg, som nu är bosatt i Österåkers område. Sedan uppträdde unga musiker med sina julverk i Biblioteket, i Duveholmsgymnasiets aula, i Östra-Vingåkers kyrka, i Katrineholms kyrka och i St. Eugenia kyrka i Stockholm, överallt med ett stort succé och mycket folk i publiken. Mässan i Östra Vingåker kyrkan den 10 december och den följande lunchen i Församlings salen hedrade oss med sin närvaro den tjeckiska ambassadören Marie Chatardová med hela familjen.

Året 2006 var både framgångsrikt och sorgligt. Vi lyckades med många kulturella evenemang under detta år, men samtidigt tappade vi vår ordförande Holger Wigertz. Vi tänker fortsätta med det som han hade börjat med. Vid tillfälle på årsmötet vill vi dela ut Holger Wigertz sista verk, Lilla kulturbladet (se bilaga nr.4) , där han skrev om allt, som berörde honom. Tyvärr gjorde han inte färdig allt som han ville skriva om, då samlade vi hans artiklar, som vi måste bearbeta på dator under många hundratals timmar. Vi skrev också nya texter om gällande trender i Katrineholms kulturliv och har försökt bibringa en översikt över de följande månadernas kulturella program i Katrineholm, emedan vi tycker att det är en bra idé som alla Katrineholmare kan få njuta av.

Vår verksamhet är öppen för alla och alla idéer är välkomna. Vi är tacksamma över att under sista tiden visade många av våra medlemmar livligt intresse för våra evenemang, även mängden av publik från allmänheten blev mer än under de senaste åren. Vi önskar, att med all  ödmjukhet fortsätta så.

Ordf.

Jarmila Kocourková