Verksamhetsberättelse 2016

8. 5. 2017

Verksamhetsberättelse för Katrineholms  Språk- och Kulturklubb 2016

Vi började år 2016 med en bildvisning på årsmötet i studiefrämjandets lokal i Katrineholm den 12 mars 2016, under temat ”Att gå till fots…” av fotograf Börje Eriksson. Många har tidigare även beundrat hans vackra naturbilder i Facebook - gruppen ”Vårt vackra Katrineholm”.

I mars ordnade vi också den första delen av cirkeln ”Upptäck Tjeckien med fokus på Karlovy Vary”. Klubbens ordförande, och här även kursledare, Jarmila berättade vid tre tillfällen (16 mars, 13 och 27 april) om tjeckisk historia, sevärdheter och spa-traditioner (i Studiefrämjandets stora sal). Vi smakade på tjeckisk mat och fick lära oss en del om tjeckisk kultur. Som fortsättningen på cirkeln ordnades en mycket uppskattad resa för kursdeltagarna till Tjeckien under sommaren (25 – 29 juni 2016), där fick de prova på spa-kurer, promenera genom Karlovy Vary och Prag, prova tjeckisk mat och delta i ett utbytesevenemang vid en botanisk gård i Bečov.

Vårt utbytesprojekt mellan Katrineholm och den gamla kurorten Karlovy Vary (Karlsbad) i Tjeckien fortsatte, detta år med tre olika evenemang. Utbytet med Katrineholms service- och teknikförvaltning fortsatte i maj (25/5 – 30/5), då deras tjeckiska utbyteskollegor kom från Karlsbads Tekniska förvaltning (tillsammans med sin gruppledare: Lada Zicha). De fick ett väldigt fint ordnat program tillsammans med kollegorna från Katrineholm (Erland Fröjd, Torvald Duan, m.fl.). De guidades genom Stadsparkens gröna oas, Katrineholms gator med dess träd och vackra blomsterarrangemang, kommunens växthus, Skogskyrkogården samt skogar vid Krämbols stuga. De beundrade den stora insats som kommunen gör för den offentliga gröna delen av staden. De besökte även vårt f.d. spa-ställe Bie brunn, samt åkte till Stockholms Kyrkogård som är med på UNESCO-s lista. I slutet av deras vistelse fick de träffa vår kommunordförande Göran Dahlström vid en gemensam middag på St. Djulö restaurang.

Utbytet mellan Katrineholms Kulturskola och Karlsbads Grund- och Kulturskola fortsatte med ett trevligt besök av en liten folkkör ”Liten folkmusik” (1.6 – 6.6) som snabbt förvandlades till en kammarkör ”Primavera lirica” (de vann första priset i en tjeckisk nationaltävling 2016). De 9 duktiga eleverna spelade fiol, piano, cello och säckpipa samt sjöng och tillsammans med ledaren Miljo Milev uppträdde de tre gånger i Katrineholm. Det första tillfället var 2 juni 18.30 i Musikens Hus vid den gemensamma konserten ”Alltid på en torsdag”. Den avslutades med ett underbart knytkalas som svenska föräldrar och barn hade förberett för sina tjeckiska gäster. Det andra tillfället var den 3 juni utomhus vid Strömplan, som en del av Kulturskolans vecka. Där uppträdde den tjeckiska gruppen både själva och tillsammans med stråkorkestern Stämskruvarna och kören Tonfiskarna från Katrineholms Kulturskola. Det tredje tillfället blev 5 juni kl. 18 i Mariakyrkans evenemang ”Folkmusik i sommarkväll”. Den tjeckiska gruppen fick vara med på De Geer-gymnasiets musikal ”Fame” i Norrköping på Östgötateatern. De blev också bjudna av kommunen på en typisk svensk lunch vid St. Djulö. Deras vistelse var så underbar, delvis tack den starka insatsen från Kulturskolans rektor Lennart Ejeby och inblandade musiklärare, men delvis även tack vare alla fina svenska familjer som ställde upp.  Jarmila har vid dessa utbytens olika evenemang hjälpt till med organisation och tolkning.

Våra utbytesförskolor (Nyhems förskoleklasser, Norrköping Smedby förskolor) deltog i en form av utbyte, när det gällde jubileet gällande den tjeckiske konungen och romerska kejsaren Karel IV (tjecker, tyskar, luxemburgare och italienare firade 700 år sedan hans födelse. Det har varit mängder av olika utställningar i alla ovan nämnda länder). Utbytet denna gång var att man från båda länder bl.a. bytt bilder på tjeckisk och svensk krona, som barn har ritat.

I slutet på året (14 december) började vi med cirkeln ”Vett och etikett i olika länder”. I Studiefrämjandets lokal berättade klubbens ordförande, som har skrivit 2 böcker om kursämnet hittills, om julseder runt om i hela världen. Cirkeln fortsatte efter årskiftet med två andra mötestillfällen.

Tyvärr förlorade vi under år 2016 två mycket viktiga styrelsemedlemmar, nämligen Hannelene Svedenberg och Maria Olborg. Det känns tomt efter dem. Men vi har också fått flera nya medlemmar, det gläder oss. Vi måste gå vidare och behöver mer än någonsin nya aktiva personer i styrelsen, och nya idéer.

Katrineholm, 2 mars 2017

Ordförande Jarmila Kocourková                                          Vice ordförande och kassör Tine Hallberg

Verksamhetsberättelse för Katrineholms  Språk- och Kulturklubb 2016

Katrineholm, 2 mars 2017